Op werkdagen voor 15:00 besteld = dezelfde dag verzonden!

Home » Blog » Wat is Intermittent Fasting?

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting (IF), oftewel periodiek vasten, is een eetpatroon waarbij je periodes van vasten afwisselt met periodes van eten. Het doel van IF is om een gezond eetpatroon te creëren en om lichaamsvet kwijt te raken. De gebruikelijke verhoudingen van IF zijn een periode van acht tot tien uren waarin je mag eten en een periode van veertien tot zestien uren van vasten per dag. Tijdens het vasten mag je dus geen calorieën innemen. Een groot deel van de tijd waarin je vast is (normaliter) tijdens je slaap. IF leidt over het algemeen tot calorie-restrictie: je eet minder dan je zou doen met een gebruikelijk voedingspatroon, waardoor je een energietekort creëert en je dus afvalt.

 

OBSTAKELS

Je zult merken dat je in de beginfase veel honger hebt. Na een aantal weken is dit anders. Dit komt omdat je lichaam leert omgaan met een lege maag. Je lichaam leert de energie beter te verdelen. Het inplannen van je maaltijden kan lastig zijn, aangezien de meesten mensen grote delen van hun dag op werk of school doorbrengen. Een tip is om maaltijden de avond van tevoren klaar te maken. Daarnaast kom je een aantal sociale obstakels tegen, wat voor velen het grootste struikelblok is. Alcohol, taart, kaas en worst passen niet in het patroon van IF, hoe graag je oma of tante dat ook zou willen.

 

TIPS & TRICKS

– Stel van tevoren de duur van je eet-periode vast. Je kunt dit altijd bijstellen indien je meer of minder tijd er voor nodig hebt. Begin bijvoorbeeld met een tijdsbestek van tien uren waarin je mag eten en bouw dit langzaam af. Stel ook de begin- en eindtijd waarop je mag eten vast.

 

– Wanneer je de duur en het tijdstip van je eet-periode vast hebt gesteld, kun je het tijdstip van je training vaststellen. Trainen op een lege maag kan zorgen voor sneller vetverlies.

 

– Zorg ervoor dat het grootste gedeelte van je koolhydraat-inname vlak na je training hebt. Op deze manier worden je spieren beter gevoed en herstellen ze sneller.

 

Zit je toch nog met vragen na het lezen van dit artikel? Stel hieronder je vraag en ik beantwoord hem z.s.m.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.