Op werkdagen voor 15:00 besteld = dezelfde dag verzonden!

Home » Blog » Wat is excentrisch trainen?

Wat is excentrisch trainen?

Excentrisch trainen is een vorm van trainen die zeer onderschat wordt, terwijl deze vorm je spiermassa zelfs meer kan vergroten dan concentrisch trainen. Hoe dit in zijn werk gaat? Dat ga ik je uitleggen.

 

Het aanspannen van je spieren heet contractie. Contractie bestaat uit 3 fases.

 

1. Concentrische contractie

Hierbij maak je je spiervezels korter. Een voorbeeld is het buigen van je arm bij een bicep curl, waarbij de vezels in je biceps worden verkort.

 

2. Isometrische contractie

Dit is het punt waarop je je spier aangespannen houdt. Als we teruggaan naar het voorbeeld van de bicep curl is dit het moment waarop je je arm gebogen houdt. De vezels in je biceps behouden dezelfde lengte (worden niet korter of langer), terwijl ze wel onder spanning staan.

 

3. Excentrische contractie

Vervolgens moet je je arm weer terugbrengen naar de beginpositie van de bicep curl. Dat is de excentrische fase, waarbij de vezels in je biceps weer langer worden. Vaak de fase waarin je het gewicht naar beneden brengt.

Hierbij is belangrijk dat je de biceps aangespannen houdt terwijl je hem laat zakken. Je kunt natuurlijk ook je arm laten vallen met de zwaartekracht mee: hierbij is dus geen sprake van contractie en in dat geval zal je de voordelen van de excentrische contractie fase dan ook niet ervaren. Voor een optimale excentrische fase laat je het gewicht langzaam (ongeveer 3 seconden), met je spieren aangespannen zakken. Door dit elke herhaling te doen (in 1/2 seconden omhoog en daarna in 3 seconden langzaam laten zakken) zul je ervaren wat excentrisch trainen is!

 

Excentrisch trainen = meer spiergroei?

In diverse onderzoeken is aangetoond dat excentrisch trainen leidt tot meer spiergroei. Bij excentrisch trainen kunnen je spieren namelijk meer belasting aan dan bij concentrisch trainen. Meer belasting zorgt voor meer kleine scheurtjes in je spierweefsel. Meer scheurtjes betekent meer herstel en meer herstel leidt tot meer spiergroei!

 

Zit je toch nog met vragen na het lezen van dit artikel? Stel hieronder je vraag en ik beantwoord hem z.s.m.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.